Vedno pogosteje se na kratek oddih ali potovanje odpravljamo z letalom, zato je tudi večja možnost, da smo deležni kakšnih nevšečnosti, kot so izguba prtljage, odpoved leta ali zamude, zato je priporočljivo, da se seznanimo z našimi pravicami, katere nam predpisi dajejo, saj velikokrat za take nepredvidene situacije nismo pripravljeni. Potniki so v primeru zamude ali odpovedi leta upravičeni do plačila pavšalne odškodnine in do drugih ugodnosti, ki jih mora nuditi letalski prevoznik
Če naletite na katero od zgoraj naštetih težav, vam svetujemo, da na letališču od osebja pri okencu za prijavo na let ali pri izhodu za vkrcanje na letalo zahtevate zloženko, v kateri so predstavljene vaše pravice.
Svetujemo pa vam tudi, da vedno shranjujete račune za vse stroške, ki vam nastanejo zaradi letalskega prevoznika – bodisi ob zamudi oz. odpovedi leta. Le tako boste namreč lahko dokazali višino stroškov, ki so vam nastali in zahtevali njihovo povrnitev.
Kaj se šteje za veliko zamudo leta?
To so zamude, kadar potniki izgubijo dve uri ali več, kar pomeni, da prispejo v končni namembni kraj dve uri ali več po prvotno načrtovanem času prihoda letalskega prevoznika. Kadar letalski prevoznik pričakuje, da bo imel let zamudo, vam mora ponuditi:
- hrano in osvežilno pijačo;
- 2 brezplačna telefonska klica, 2 teleks oz. faks sporočili ali mu zagotoviti dostop do elektronske pošte;
- brezplačno hotelsko nastanitev ter prevoz med letališčem in krajem nastanitve, kadar je zaradi zamude leta prenočitev čez noč oz. več noči nujna ali je nujen daljši postanek.
Pri 5 ali večurni zamudi pa ste upravičeni tudi do:
- povračila kupnine za vozovnico za neopravljene dele poti oz. tudi za opravljene dele poti, če let ne služi več potnikovemu prvotnemu namenu;
- do čimprejšnjega brezplačnega leta na izhodiščno mesto odhoda.
Kdaj ste upravičeni do denarne odškodnine?
Sodišče Evropske Unije pa je odločilo, da so potniki, katerih let je imel let zamudo tri ure ali več pravico do odškodnine enako kot potniki katerih let je bil odpovedan. To pomeni pavšalno odškodnino od 250 do 600 EUR.
Če vam je letalski prevoznik ponudil nadomestni let s podobnim voznim redom, se lahko znesek nadomestila zmanjša za 50 %. Če pa je zamuda nastala zaradi izrednih razmer (npr. vremenskih pogojev) vam le ta še ne daje pravice do denarne odškodnine.
Razdalja | Pričakovano trajanje zamude | Vaše pravice |
vključno 1.500 km | Več kot 2 uri | Obroki hrane in osvežilni napitki, primerni čakalnemu času;dva brezplačna telefonska klica; brezplačno pošiljanje dveh sporočil po teleksu, faksu ali elektronski pošti. Odškodnina 250 EUR |
od 1.500 do 3.500 km | Več kot 3 ure | Obroki hrane in osvežilni napitki, primerni čakalnemu času;dva brezplačna telefonska klica; brezplačno pošiljanje dveh sporočil po teleksu, faksu ali elektronski pošti. Odškodnina 400 EUR |
nad 3.500 km | Več kot 4 ure | Obroki hrane in osvežilni napitki, primerni čakalnemu času; dva brezplačna telefonska klica;brezplačno pošiljanje dveh sporočil po teleksu, faksu ali elektronski pošti. Odškodnina 600 EUR. |
Najbolje je, da se letalskemu prevozniku v primeru težav pritožite že kar na letališču, saj si s tem povečate možnost ugodne in hitre rešitve. Pritožite se lahko v državi EU, od koder naj bi letalo poletelo. Če pa potujete od zunaj v eno od držav EU in vaš let upravlja letalski prevoznik iz EU, se pritožite v državi pristanka.